Conferinţa ZF/ Raiffeisen Branduri româneşti, Oradea. Brandurile româneşti se pot dezvolta pe pieţele externe, dar antreprenorilor români le trebuie curaj să mai facă un pas în business
Tinerii care se pregătesc pentru a lucra în companiile româneşti ajung să reprezinte cel mai important capital din companie, de investiţia fondatorului unei afaceri în angajaţii săi depinzând chiar evoluţia ulterioară a firmei. Aceasta a fost una dintre concluziile la care au ajuns antreprenorii locali din Bihor, care au participat la conferinţa Branduri româneşti, organizată de ZF la Oradea, cu sprijinul Raiffeisen Bank.
Evenimentul a reunit peste 120 de participanţi, antreprenori, consultanţi, care au încercat să contureze reţeta de creare şi creştere a brandului local şi au dezbătut cât de greu se construieşte un brand şi cum s-au adaptat schimbărilor din piaţă.
„Cea mai importantă valoare din Optimedia sunt oamenii, suntem 480 în prezent. Am investit în oameni, ne îndreptăm anul acesta spre 28 mil. euro cifră de afaceri şi la EBITDA de 15%. Nu avem director de resurse umane pentru că eu ca director general mă ocup personal de recurtare. Mă lupt să rămân un om abordabil“, a spus Marius Pantiş, director general al Optimedia, producător de uşi şi ferestre din aluminiu şi PVC, cu o istorie pe piaţa locală de 28 de ani.
Compania a pornit cu paşi mici, însă investiţiile permanente în hale de producţie şi în oameni a dus la dezvoltarea pe piaţa locală. În prezent, Optimedia colaborează cu peste 1.000 de dealeri din Europa, care cumpără ferestrele fabricate în România. Participarea la târguri internaţionale este unul dintre aspectele pe care mizează Optimedia pentru a găsi noi parteneri şi a fi prezenţi pe pieţele externe.
Firmele locale se luptă pe o piaţă competitivă, invadată de giganţii internaţionali care pun în joc bugete uriaşe de marketing.
Compania de cablu RCS&RDS, liderul pieţei locale de servicii de televiziune şi de internet fix, construieşte însă brandul mizând pe serviciile oferite.
„Brandul a fost construit mai mult prin servicii. Am privit piaţa diferit faţă de competitori. Ei alocă bugete imense pentru a-şi dezvolta brandul. Am avut publicitate, trebuia să o facem, dar nu avem bugete foarte mari pentru partea de publicitate media pentru că preferăm ca acel buget să-l alocăm publicităţii door to door“, a spus Nelu Dumea, director regional al RCS&RDS.
Marcel Anghel, fondator şi director general al Qubiz, compania locală specializată în furnizarea de soluţii şi servicii IT în regim outsourcing şi una dintre cele mai dinamice firme din Europa, crede că retenţia oamenilor este importantă, mai ales în contextul actual, în care antreprenorii caută angajaţi calificaţi. „Avem copii extrem de buni şi aici cred că putem câştiga mult în viitor. Explorăm zonele tehnologice cu care încă ne jucăm, zona de fin-tech, sănătate, care cred că vor fi foarte importante“, a spus Marcel Anghel.
Planul antreprenorului cu 30 de ani de experienţă în domeniul IT urmăreşte deschiderea unui campus de inovaţie şi tehnologie în următorii cinci ani, investiţie pentru care estimează un buget de 20-30 mil. euro.
„Ingredientele pentru un brand puternic sunt echipa, munca şi timpul. Avem nevoie de timp ca un brand să devină puternic, dar avem nevoie de o echipă bună şi inteligentă şi foarte multă muncă“, a spus şi Dan Pavel, directorul general al Benvenuti, unul dintre cei mai mari retaileri de încălţăminte de pe piaţă, care a ajuns în prezent la 130 mil. lei cifră de afaceri şi la 55 de magazine sub două branduri.
Pentru ca brandurile locale să se diferenţieze, acestea trebuie să intre pe o nişă şi să aducă ceva nou faţă de oferta din piaţă, a spus Simona Bişboacă, fondatoarea Phenalex, companie specializată în producţia de suplimente alimentare.
„Produsele noastre sunt foarte de nişă, dar faptul că am mizat pe calitate şi pe partea de cercetare, inovare şi ce am transmis clienţilor a prins. Dacă te ţii de treabă şi munceşti, chiar dacă nu ai un buget mare poţi să faci ceva“, a spus Simona Bişboacă.
Conferinţa Branduri româneşti a ajuns la Oradea, al şaselea oraş dintr-un turneu început de ZF prin ţară în parteneriat cu Raiffeisen Bank România, prin care antreprenorii locali prezintă povestea brandurilor pe care le-au creat şi cum reuşesc să le menţină în piaţă.
Simona Bişboacă, fondatoare Phenalex
♦ Povestea Phenalex începe în 2010. Eu am început cu cercetare, am fost în timpul studenţiei cu o bursă în străinătate, m-am întors în ţară şi am continuat partea de cercetare.
♦ Am înregistrat primul brevet de produs în 2009 – am avut o idee de produs inovativ în nişa suplimentelor alimentare.
♦ Am început greu, cu buget aproape inexistent, dar ni se deschideau uşile.
♦ Numele Phenalex vine de la nişte compuşi chimici şi de la Alex, fiul cel mare.
♦ Am implementat în producţie trei dintre brevetele mele. Am ieşit în străinătate la saloane de inventică.
♦ Majoritatea fluxului de producţie este tehnologizată astfel că bugetele au fost reduse.
♦ Am pus pe piaţă şi cosmetice şi am folosit apa termală din Băile Felix pentru ca firma noastră să fie legată de brandul local.
♦ Produsele noastre sunt de nişă, dar faptul că am mizat pe calitate şi pe partea de cercetare, inovare şi ce am transmis clienţilor a prins.
♦ Dacă te ţii de treabă şi munceşti, chiar dacă nu ai un buget mare poţi să faci ceva.
sursa: https://www.zf.ro/companii/conferinta-zf-raiffeisen-branduri-romanesti-oradea-brandurile-romanesti-se-pot-dezvolta-pe-pietele-externe-dar-antreprenorilor-romani-le-trebuie-curaj-sa-mai-faca-un-pas-in-business-18396297